donderdag 25 september 2014

Papa's pruimentaart met sinaasappel en kaneel




Ik noem het papa's pruimentaart omdat mijn vader dol is op pruimen. En taarten. Dus dit is de zevende hemel voor hem. 
Deze taart ziet er behoorlijk saai uit, maar het recept is wel interessant. Het is een smeuïg en geurig cakebeslag met crunchy nootjes, stukjes friszure pruimen en een krokante bovenlaag van ruwe rietsuiker. Het geheim bestaat erin om de pruimen te pureren, aldus een Scandinavisch kookboek. Ik had zelf nog nooit gemixt fruit gebruikt in een cake en was sceptisch, dus ik besloot de helft van de pruimen te pureren en de helft in stukjes te laten. De prima gulden middenweg volgens mij. 




ingrediënten:
- 6 pruimen (donkerpaarse)
- 150 g boter
- 180 g ruwe rietsuiker (spaar een paar eetlepels voor de bovenlaag)
- 3 eieren
- 3 eetlepels sinaasappelsap (liefst vers)
- 85 g gehakte blanke amandelen (amandelen ontvellen doe je heel gemakkelijk door ze even in kokend water te laten weken)
- 1 zakje vanillesuiker
- 2 theelepels bakpoeder 
- 240 g bloem 
- een snuifje kaneel 



werkwijze: 
  1. Was de pruimen, ontpit ze en snijd ze in stukjes. Pureer de helft met een staafmixer. 
  2. Verwarm de oven voor op 180°C.
  3. Roer de boter met suiker en vanillesuiker in een beslagkom romig. Voeg één voor één de eieren toe, samen met het sinaasappelsap en roer goed. Voeg nu de nootjes, het bloem, bakpoeder en kaneel toe en roer alles tot een beslag. Voeg er als laatste de pruimenpuree en pruimenstukjes aan toe en meng goed.
  4. Vet een ronde taartvorm of springvorm in. Schep het beslag erin en bestrooi met een paar lepels ruwe rietsuiker.
  5. Bak de cake 45-55 min. of tot een breinaald er schoon uitkomt. 
  6. Serveer lauwwarm en dagvers. 

Lili 

(P.S. Ik zal niet beweren dat deze taart gezond is ;-) maar als je wilt weten waarvoor pruimen, kaneel en amandelen goed zijn, lees hier


Geen opmerkingen:

Een reactie posten