donderdag 25 september 2014

Perziklimonade





Normaal gezien zou de titel geweest zijn 'perziklimonade met citroenmelisse' want ik was speciaal voor de citroenmelisse, die zo uitbundig in onze tuin groeit in juni, op zoek naar een vruchtenlimonade met zachte smaak. Maar je proeft 't nauwelijks. Ik laat 't voor de charme (en voor zijn werking) toch in mijn recept.

Ik koos voor de combinatie van verse witte en gele perziken én een blik perziken omdat ik met het bijhorende perensap gemakkelijk de siroop kon aanmaken. Je kun natuurlijk net zo goed alleen verse gebruiken, dan heb je enkel wat meer water en suiker nodig, vermoed ik.




Ik vond de kleur zo fantastisch dat ik er eindeloos veel foto's van kon maken.. Het smaakt ook verrukkelijk, ik heb geprobeerd de perzik-smaak te bewaren door er minder citroen in te doen dan in de Amerikaanse recepten die ik vond.


Ingrediënten voor 1 kan limonade:

2 witte en 2 gele perziken, in blokjes
1 blik perziken op perensap (zonder toegevoegde suiker) ongeveer 400g, in stukjes
1/2 kop witte suiker
5 grote blaadjes verse citroenmelisse, versnipperd (ik denk dat munt er ook heel lekker in zou zijn)
sap van 2 grote citroenen
ijsblokjes en spuitwater


Werkwijze:

  1. Warm in een pot de perzikstukjes, het perzikensap uit het blik, de suiker en 1 kop water totdat de suiker gesmolten is. Laat 3 min sudderen op een laag vuur. 
  2. Haal je pureestamper boven, haal de pot van het vuur en maak de perzikstukjes fijn. Zet terug op het vuur en laat nog een paar minuten indikken. 
  3. Zet een zeef boven een kom en druk er het mengel door zodat je enkel het dikke sap overhoudt. Doe er nu het citroensap bij en zet de zeef met de vast brokken opzij (niet weggooien, zie tip). Proef eens of de smaak goed is voor jou (niet te zuur of te zoet). 
  4. Giet de perzikensiroop in een kan en zet in de koelkast, minstens 1 à 2 uur, tot het goed koud is. 
  5. Vul elk glas voor 3/4 met de perzikensiroop, vul aan met ijsblokjes en wat spuitwater. Geniet. 
Print recept

tip: de 'droge' rest perzik die je in je zeef overhoudt, is heel lekker met wat witte yoghurt, muesli en honing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten