donderdag 25 september 2014

Truffels met rozen




Bestaat er iets hemelser dan de combinatie van chocolade en rozen? 
Ik dook het boerinnenbond kookboek in om het basisrecept te vinden voor truffels (want ik had er nog nooit gemaakt). Ok chocolade, eieren, suiker en boter. Maar er miste nog iets extra's voor mij. De pot rozenconfituur lonkte, ik was alleen thuis, het was zondag en ik liet me gaan. Ik verwerkte stroperige eetlepels rozenblaadjesjam* in de truffels, en coatte ze met cacaopoeder, poedersuiker en pure gedroogde rozenblaadjes*
* rozenblaadjesjam is voordelig te vinden in de Turkse winkel, gedroogde rozenknopjes in de natuurvoedingswinkel. 




Zo maak je deze truffels

Smelt 150 g fondant chocolade au-bain-marie (dat is echt handiger dan de microgolfoven voor dit werkje). Je neemt dus een hitte-bestendige glazen kom en zet die in pan met heet water op het vuur. Zorg dat de glazen kom niet te klein is (anders schommelt de kom telkens als je in de chocolade roert). Roer er 100g boter door en 2 eetlepels rozenjam (of als je die niet vindt, gewoon 3 eetlepels suiker). Splits een ei (daar zijn handige toestelletjes voor, ofwel moet je klungelen met 2 lepels om de dooier uit het wit te vissen, ofwel waag je je aan de truck van de professionele koks en splits je het ei met je rechterhand en vang je het eigeel op met je linkerhand - als je rechtshandig bent tenminste - dan loopt het eiwit door je vingers en blijft de dooier mooi in je hand liggen. Mij lukt 't wel. Het is het proberen waard.) Roer de dooier erdoor en gooi het eiwit weg. Als het mengsel mooi glad is, laat je het even afkoelen en zet je het kommetje met plastic folie overdekt in de koelkast. 

Als het truffelmengsel stevig geworden is (na een paar uur), schep je er met een theelepeltje telkens een portie uit waar je met de hand een bolletje van rolt (snel want anders smelt 't in je handen). Leg ze op een met plastic folie bedekt snijplankje. Zet ze terug een halfuurtje in de koelkast om op te stijven en rol ze dan door een mengeling van cacaopoeder,bloemsuiker en versnipperde rozenblaadjes

Dit zijn echt juweeltjes van snoepjes. Eerst proef je enkel chocolade maar de nasmaak is die van rozen, en houdt je mond nog momentenlang zalig geparfumeerd. 

Lili 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten